Rupert Murdoch

Keith Rupert Murdoch (* 11. marec 1931, Melbourne, Austrália)[1] je americký publicista, vydavateľ a magnát austrálskeho pôvodu.

Rupert Murdoch
austrálsky mediálny magnát
Rupert Murdoch
Narodenie11. marec 1931 (91 rokov)
Melbourne, Austrália
RodičiaSir Keith Murdoch, Elizabeth
ManželkaJerry Hallová
Wendi Dengová
Anna Torvová
Patricia Brookerová
DetiPrudence, Elizabeth, Lachlan, James, Grace, Chloe
Odkazy
CommonsSpolupracuj na Commons Rupert Murdoch

ŽivotopisUpraviť

ZačiatkyUpraviť

Jeho otec bol významný vojnový novinár a šľachtic Sir Keith Murdoch. Po štúdiu na britskom Oxforde vstúpil Rupert Murdoch do sveta žurnalistiky v londýnskom denníku Daily Express, kde získal praktické skúsenosti, čo malo veľký vplyv na jeho neskoršiu kariéru vydavateľa. V roku 1954 sa vrátil do Austrálie a zdedil adelaidské Sunday Mail a The News po svojom otcovi. Založil tiež národný denník Australian, a to v roku 1964. O päť rokov neskôr sa mu podarilo ovládnuť britské nedeľné noviny News of the World, v tom čase noviny s najväčším nákladom v anglickom jazyku na svete. V nasledujúcom roku kúpil denník The Sun a premenil ho na najčítanejší bulvár v Británii. Vlastnil však aj niekoľko rešpektovaných a mienkotvorných titulov, napríklad londýnske The Times, či Sunday Times (oba kúpil v roku 1981).[1]

Vstup na americký a ázijsky trhUpraviť

Murdoch expandoval na americký trh v roku 1973, keď získal noviny San Antonio News, ktoré následne opäť transformoval na bulvár. V roku 1974 sa presťahoval do USA. V snahe získať veľkomestské publikum v Amerike prekvapil v roku 1976 kúpou New York Post, uznávaných liberálnych novín. Zmenil ich štýl, zdvojnásobil náklad, no aj tak boli trvalo vo finančnej strate. Na konci 70. rokov založil mediálnu spoločnosť News Corporation. Nakúpil a neskôr predal viacero amerických novín, do roku 1983 však jeho tituly v USA neboli ziskové. Murdochov štýl tu nemal taký úspech ako v Británii. V 80. a 90. rokoch minulého storočia získal väčšinové podiely v ďalších mediálnych firmách, ktoré zahŕňali rozhlasové a televízne stanice, ako aj filmové a nahrávacie spoločnosti a knižné vydavateľstvá. News Corporation najprv zakúpila hollywoodske štúdio 20th Century Fox a neskôr práva na televízne vysielanie. Tie však boli vyhradené len pre amerických občanov, preto Murdoch v roku 1985 prijal americké občianstvo.[1]

V roku 1989 v Británii odštartoval satelitnú Sky Television. Taktiež investoval v ázijskom regióne. V roku 1993 kúpil celoázijskú televíznu službu Star TV so sídlom v Hongkonge ako súčasť svojho plánu na vybudovanie globálnej televíznej siete. V roku 1996 sa Murdoch snažil rozšíriť svoj vplyv na americkom televíznom trhu spustením stanice Fox News, spravodajského a politického kanála, ktorý následne získal veľký vplyv. News Corporation v roku 2005 kúpila sociálnu sieť MySpace. Tá ale neobstála v konkurencii iných sietí ako napríklad Facebook.[1] V auguste 2007 sa Murdochovi podarilo získať Dow Jones & Company, vydavateľa časopisu The Wall Street Journal, a to za 5,6 miliardy dolárov.[2] Veľkú časť prostriedkov vložil Murdoch aj do politických kampaní. Murdochovi sa nepodarilo preraziť na čínskom mediálnom trhu a tak v auguste 2010 predal väčšinové podiely v troch čínskych televíznych staniciach investičnému fondu, ktorý vznikol s podporou čínskej vlády.[3] V roku 2011 jeho impérium čelilo škandálu, ktorý sa týkal novín News of the World. Dôkazy naznačovali, že sa pracovníci novín dopúšťali nezákonného a neetického správania, najmä hackerstva. Vydávanie novín po zverejnení aféry Murdoch ukončil.[1]

Delenie spoločnostiUpraviť

V júni 2013 sa spoločnosť News Corporation rozdelila na tlačovú divíziu a televíznu a mediálnu divíziu. Tlačová divízia vystupovala naďalej pod názvom News Corporation. Televízna a mediálna divízia sa stala oveľa väčším a výnosnejším konglomerátom s názvom 21st Century Fox.[1] V júni 2015 Murdoch odovzdal funkciu generálneho riaditeľa spoločnosti 21st Century Fox svojmu synovi Jamesovi.[4] V roku 2017 sa spoločnosť 21st Century Fox dohodla na predaji väčšiny svojich filmových a televíznych aktív americkému zábavnému koncernu The Walt Disney Company. Dohodu uzavreli o dva roky neskôr, predajná cena vzrástla z pôvodných 52 miliárd na 71,3 miliardy dolárov (62,8 mld. eur). Murdoch si ponechal televíziu Fox News a ďalšie televízne kanály, ktoré sa stali súčasťou novovzniknutej spoločnosti Fox Corporation.[1] Murdoch je takisto spolumajiteľom gruzínskej televízie Imedi.[5]

ZaujímavostiUpraviť

Roku 2009 sa Murdoch umiestil na 7. mieste najmocnejších ľudí planéty v rebríčku amerického magazínu Forbes.[6]

Osobný životUpraviť

Z prvého manželstva s Patríciou Bookerovou má dcéru Prudence. S druhou manželkou Annou Torvovou, s ktorou bol ženatý 32 rokov má tri deti - Elisabeth, Lachlan, James. Po rozvode s Annou Torvovou sa jeho treťou manželkou 25. júna 1999 stala dcéra úradníka z Kuang-čou v južnej Číne Wendi Dengová. Zoznámili sa v ázijskej satelitnej televíznej spoločnosti TV Star.[7] S Dengovou má dve deti Grace a Chloe.[8][9] V novembri 2013 sa rozviedli.[10]

V januári 2016 sa zasnúbil a neskôr oženil s modelkou a herečkou Jerry Hallovou, ktorá je expartnerkou rockera Micka Jaggera, lídra legendárnej skupiny The Rolling Stones.[1][11]

ReferencieUpraviť

  1. a b c d e f g h TASR. Austrálsko-americký mediálny magnát Rupert Murdoch má 90 rokov. teraz.sk (Bratislava: TASR), 2021-03-11. Dostupné online [cit. 2021-12-04].
  2. SME.sk. Murdochovo impérium zosilnie. sme.sk (Bratislava: Petit Press), 2007-08-02. Dostupné online [cit. 2021-12-04]. ISSN 1335-4418.
  3. STRUHÁRIK, Filip; TASR. Murdoch v Číne neprerazil. Predáva podiely v televíziách. sme.sk (Bratislava: Petit Press), 2010-08-10. Dostupné online [cit. 2021-12-04]. ISSN 1335-4418.
  4. TASR. Rupert Murdoch odovzdá vedenie mediálneho impéria Fox svojmu synovi. teraz.sk (Bratislava: TASR), 2015-06-12. Dostupné online [cit. 2021-12-04].
  5. SITA. Proopozičná gruzínska televízia obnoví vysielanie. sme.sk (Bratislava: Petit Press), 2007-12-11. Dostupné online [cit. 2021-12-04]. ISSN 1335-4418.
  6. KRČMÁRIK, Matúš; TASR; SITA. Forbes zaradil mexického narkobaróna medzi najmocnejších ľudí planéty. sme.sk (Bratislava: Petit Press), 2009-11-12. Dostupné online [cit. 2021-12-04]. ISSN 1335-4418.
  7. TASR. Mediálny magnát Murdoch očakáva piate dieťa. sme.sk (Bratislava: Petit Press), 2001-05-11. Dostupné online [cit. 2021-12-04]. ISSN 1335-4418.
  8. SME.sk. Súdruh rupert,pán murdoch. INDEX (Bratislava: Petit Press), 2006-08-25. Dostupné online [cit. 2021-12-04].
  9. TASR. Sedemdesiatnik Rupert Murdoch sa stal piaty raz otcom. sme.sk (Bratislava: Petit Press), 2001-11-21. Dostupné online [cit. 2021-12-04]. ISSN 1335-4418.
  10. TASR. Magnát Rupert Murdoch sa rozvádza, s manželkou dosiahli dohodu. teraz.sk (Bratislava: TASR), 2013-11-20. Dostupné online [cit. 2021-12-04].
  11. TASR. Mediálny magnát Ruppert Murdoch sa zasnúbil s herečkou Jerry Hallovou. teraz.sk (Bratislava: TASR), 2016-01-12. Dostupné online [cit. 2021-12-04].

Iné projektyUpraviť