MAFRA, a.s. je najväčšia česká mediálna spoločnosť, ktorá vydáva najčítanejší denníky Mladá fronta DNESLidové noviny. Do mediálnej skupiny ďalej patrí internetové portály iDNES.cz a Lidovky.cz s vlastnými redakciami, bezplatný denník Metro a týždenník 5plus2. Taktiež sem patrí hudobná televízia Óčko a virtuálny operátor MOBIL.CZ.[2] Mafra Slovakia je druhé najväčšie slovenské vydavateľstvo. Vlastníkom MAFRA je holding Agrofert, as zo zvereneckého fondu Andreja Babiša.

MAFRA
MAFRA logo.png

Právna formaakciová spoločnosť
IČO45313351
Založená31. decembra 1991
SídloPraha, Česko
Obrat 2,5 mld Kč (2013)[1]
Webová stránkamafra.cz

O spoločnostiUpraviť

Súčasťou skupiny sú aj dve divízie tlačiarne Mafraprint v Prahe a Olomouci.[2] Vlastnia tiež televíznu agentúru TVD a majú tiež podiel v najväčšej českej spoločnosti pre distribúciu tlače PNS. Dvadsaťpercentný podiel držali v podniku Vltava-Labe-Press, ktorý vydáva početné regionálne noviny (Denníky Bohemia, Denníky Moravia a bulvárny denník Šíp) – ten ale v roku 2009 vymenila za podiel v slovenskom denníku.

Väčšinovým vlastníkom Mafra bola od roku 1994 nemecká spoločnosť Rheinisch-Bergische Druckerei- und Verlagsgesellschaft (RBDV), ktorá patrí rodinám Arnold, Betz, Droste, Alt a Ebel (v roku 2008). V Nemecku vydávali denník Rheinische Post.[3]

V júni 2013 skupinu kúpil Agrofert vlastnený Andrejom Babišom. Akvizíciu následne v auguste 2013 schválil český Úrad pre ochranu hospodárskej súťaže. Agrofert skupinu prevzal 10. októbra 2013 ; zodpovedajúci zápis v obchodnom registri bol vykonaný 16. októbra 2013.[4] V novembri 2013 súd právoplatne rozhodol, že spoločnosť Mladá fronta nesmie používať v názve svojho denníka E15 slovné spojenie „Mladá fronta“, pretože sa tým dopúšťa nekalej súťaže.

V októbri 2018 bol oznámený predaj vydavateľstva Bauer Media, vydávajúci české prevažne voľnočasové a lifestylové časopisy pre ženy (napr. Pestrý svet, Rytmus života alebo Chvíľka pre teba) vydavateľstvo MAFRA. V novembri 2018 predaj schválil protimonopolný úrad. 4. decembra 2018 bolo portfólio časopisov Bauer Media začlenené do mediálnej skupiny MAFRA.[5]

Mediálna skupina MAFRA sídli v budove Anděl Media Centrum v Prahe na Smíchove na mieste neoficiálne označenom ako Mafra Plaza.

MAFRA SlovakiaUpraviť

MAFRA Slovakia, a.s., bolo založené v roku 1992. V roku 2021 vydáva nasledovné tituly a prevádzkuje webové portály:

  • denník Hospodárske noviny
  • web HNonline.sk
  • magazín Evita – lifestylový mesačník pre ženy
  • mesačník Čarovné Slovensko
  • mesačník Stratégie
  • web strategie.sk
  • týždenník Rytmus života – spoločenský týždenník
  • Mesačník Balans – časopis zameraný na zdravý životný štýl, alternatívnu medicínu
  • mesačník Obchod – špecializuje sa na malobchod a veľkoobchod
  • týždenník Eurotelevízia
  • Horeca Magazine – odborný dvojmesačník, ktorý sa zaoberá problematikou hotelierstva, reštaurácií, gastronómie a stravovacích služieb
  • Dvojmesačník RUNGO – prináša užitočné informácie pre začínajúcich aj pokročilejších bežcov
  • web www.RUNGO.sk – web o behaní
  • dvojmesačník Diabetik
  • web dia.sk
  • týždenník Zdravotnícke noviny
  • časopis Prečo nie?! – lifestylový magazín Hospodárskych novín
  • publikácia Daňový sprievodca

ReferencieUpraviť

  1. Výroční zpráva MAFRA, a.s. za rok 2013
  2. a b O společnosti [online]. mafra.cz, [cit. 2021-06-08]. Dostupné online.
  3. Mediální skupina MAFRA [online]. mafra.cz, [cit. 2013-01-18]. Dostupné online.
  4. MAFRA, a.s., B 1328 vedená u Městského soudu v Praze : Úplný výpis z obchodního rejstříku [online]. Praha: Ministerstvo spravedlnosti ČR, [cit. 2021-06-08]. Dostupné online.
  5. MAFRA převzala české a slovenské vydavatelství Bauer Media. iDNES.cz (Praha: MAFRA), 2018-12-04. Dostupné online [cit. 2021-06-08].